Algemene informatie

Op en rondom station Zwolle stappen er dagelijks zo'n 35.000 reizigers in, over of uit. De komende jaren gaat er echter veel veranderen. Met een nieuwe tunnel en een vierde perron maakt ProRail het station geschikt voor nog meer reizigers. In 2030 zijn dat er naar verwachting 60.000. Om al die reizigers comfortabel te laten reizen zijn er echter nog meer aanpassingen nodig.

Er komt één nieuw busperron voor alle stads- en streekbussen aan de zuidkant van het station. Dat perron is - net als de treinperrons - rechtsreeks vanuit de nieuwe tunnel toegankelijk. Overstappen van bus naar trein en andersom wordt dus veel makkelijker. De bussen uit het noorden en westen kunnen via een nieuwe brug over het spoor snel het busperron bereiken.

Ook komen er meer fietsenstallingen. De Hanzelaan en de Oosterlaan krijgen extra rekken en vanaf 2020 komt er een ondergrondse stalling onder het stationsplein. De openbare ruimte rondom het station wint aan kwaliteit. Er komen twee duidelijk herkenbare entrees en ook de zuidkant krijgt een aantrekkelijk stationsplein.

De nieuwe tunnel gaat in 2015 open, waar reizigers aan beide uitgangen winkeltjes vinden. Voetgangers hebben daarmee een snelle verbinding van het Hanzeland naar de binnenstad en andersom.

De gemeente Zwolle werkt de komende jaren samen met ProRail, NS en de provincie Overijssel aan de verdere verbetering van het station tot een goed werkend openbaar vervoersknooppunt, waar reizigers en bewoners zich plezierig voelen.

Nieuwsgierig geworden? Volg de rondleiding door de Spoorzone en bekijk hoe het stationsgebied zich in de loop van de tijd heeft ontwikkeld. Op verschillende locaties kan je extra informatie vinden. Gebruik de Layar app op je smartphone als je door de Spoorzone loopt, of volg de rondleiding thuis via de computer, tablet of smartphone.

Ontdek hoe het begon, hoe vol het nu is en hoe het gaat veranderen. Zie hoe we er in de toekomst een levendig gebied van gaan maken. Ga je mee?