Locatie 2: Sporen

In 1864 reed de eerste trein - uit de richting Utrecht - Zwolle binnen. Al snel volgden er lijnen naar andere steden in het land. In 1865 werd de lijn Zwolle-Kampen geopend, en in 1866 kwam de verbinding met Deventer, Zutphen en Arnhem tot stand. Ook Groningen en Leeuwarden werden via Meppel bereikbaar. In de jaren 1880 konden de Zwollenaren met de trein naar Almelo en Apeldoorn en vanaf 1903 en 1907 naar Ommen, Coevorden en Emmen. Het station groeide in de loop van de tijd van een naar drie perrons. In verband met de komst van de Hanzelijn is er in 2012 een vierde perron aangelegd om genoeg ruimte te maken voor alle treinen in Zwolle.

Om de verbinding tussen Noordoost Nederland en de randstad te verbeteren, is er meer ruimte voor treinen nodig op het spoor. Daarvoor zal het spoor tussen Zwolle en Herfte worden verdubbeld en is een vrije kruising nodig van de sporen naar Emmen en naar Meppel en verder. Ook worden er sporen en wissels op het emplacement van Zwolle aangepast en bouwt ProRail extra opstel- en servicesporen.